2 Sachen die mir dazu einfallen, so aus Erfahrung raus, bin sicherlich kein Chrysler Tech:
5W30 hatte ich drin, geht ohne Frage, Du verbrauchst aber unglaubliche Mengen mehr Benzin, da das MDS nicht angeht, da das Oel zu dickfluessig ist. 5W20 ist angesagt, auch weil der Hersteller es so will. Und das Auto besser laeuft damit, solltest Du Quellen zum Bezug von 5W20 brauchen, sag Bescheid. Ich bekomme mein Oelwechsel bei einem Freund den ich uebers Chrysler-Dodge Forum kenne in Wiesbaden gemacht. Original Mopar/Chrysler. Und billiger ist 5W20 auch noch.
MDS: Hoeren kann man das nicht mit der OEM Auspuff-Anlage wenns umschaltet. Mit einer von anderem Hersteller kann man das sehr wohl hoeren.
MDS: Hier ist ein guter Artikel (in english) der das schoen erklaert:
https://www.moparmusclemagazine.com/tech...power.html
"The Multi-Displacement System works by electronically dropping the coil pack and the injector from the selected cylinders and utilizes special oil restricting valves in the lifter galley to force oil to the exhaust lifter of each dropped cylinder, pumping the lifter up to keep the valve off its seat so that cylinder pressure is bled off with no vibration as the dropped cylinders cycle through their compression stroke. The remaining four cylinders now work a little harder as they are both propelling the vehicle and spinning four extra pistons and connecting rods, and the net result is a 20-percent gain in economy..."
Und noch einer weils so schoen ist:
https://www.allpar.com/mopar/new-mopar-hemi.html
"Oil grades and use. If you have the MDS system, be sure to use 5W20 oil - note that many dealers will use bulk 10W30 or even 10W40, partly out of ignorance and partly because it’s cheaper. You need to use the right oil if you want to keep your engine. Of course if the owner’s manual says something else, follow its advice - but don’t be convinced by a mechanic or oil-change place. Insist on the right grade and if they don’t use it...get a refund and go somewhere else. A technical service bulletin (TSB) - 09-015-04 and 09-013-04 - says: “Vehicles with the Multiple Displacement System
must use SAE 5W-20 oil. Failure to do so may result in improper operation of the MDS.”
-Stefan